Green cole.

Okej, bara för att Mattias så snällt frågade, och jag är en så snäll själ, så ska jag svara. Frågan löd: "Hur luktar grönkål i naturen?" och till en början så svarade jag honom (och det kan även läsas bland kommentarerna) att just där det luktade grönkål fanns det faktiskt hus, så antagligen så var det väl någon som tillagade denna höliknande "delikatess*". Men, jag måste ju faktiskt passa på att meddela er folk att om ni vill veta hur grönkål luktar i naturen så kan ni ta er till Harplinge, till den där stora åkern utmed vägen mellan Kvibille och Haverdal, de har en så kallad grönkålsodling där. Och jag lovar er, man kan känna den naturliga grönkålsdoften där. Med detta sagt vill jag nog lämna ämnet grönkål. För dofter är något som sätter minnena på spel, och grönkål är inte det bästa man kan stoppa i sig från julbordet, så bara blotta  tanken får mig att nästan känna lukten av det. Så nu sätter vi punkt. :)


*"delikatess" - Ja, det säg att grönkål, tillagad, är en halländsk delikatess. Men jag satte hartassar framför då jag av egeen erfarenhet vet att det i princip bara smakar just hö, och liknar detsamma. (om inte värre. Hästavföring :o ).

Lite kul att veta om grönkålen dock - Det börjar frysa på till frost därute nu. Och det får mig att tänka på att grönkål måste ha en frostdag innan skörd för att bättre frodas. Jag minns inte om det är efter första frostnatten man ska skörda det, eller om det är så att ju fler frostnätter desto bättre grönkål. Men om ingen av er kan tala om det så kan jag kolla upp det till någon gång.

Killevippen och håll ut så kommer kanske ett till inlägg innan dagens slut! =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0